Kwaliteit is een levend orgaan binnen Bijzonder Zorgenkind, waar de hele organisatie zich verbonden en verantwoordelijk bij voelt. De kracht van onze organisatie ligt bij de zorgkennis onder onze zorgprofessionals. Daarbij borgen wij de laagdrempelige communicatie en betrokkenheid bij onze kinderen en hun gezinnen. Wij zeggen wat wij doen aan de voorkant, achterkant en alles ertussen.
De HKZ-certificering staat voor Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector. Dit geeft aan dat Bijzonder Zorgenkind voldoet aan vooraf vastgestelde kwaliteitsnormen van de geleverde zorg en laat dit elk jaar toetsen door een externe audit.
Bijzonder Zorgenkind leidt jaarlijks verpleegkundigen op tot kinderverpleegkundigen, die een CZO-erkend diploma ontvangen. CZO staat voor College Zorgopleidingen. Een (her)erkenning van het CZO betekent dat de zorgorganisatie voldoet aan de landelijke kwaliteitseisen van het CZO om kinderverpleegkundigen op te leiden. Deze zijn vastgesteld door een CZO-opleidingscommissie. Studenten die een erkende opleiding doorlopen, ontvangen een CZO-erkend diploma dat in heel Nederland wordt geaccepteerd.
Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) erkent en begeleidt leerbedrijven. Als erkend leerbedrijf draagt Bijzonder Zorgenkind bij aan de toekomst van het vakmanschap en bent u een schoolvoorbeeld voor de branche. Wij helpen u graag om die belangrijke taak met zo hoog mogelijke kwaliteit te blijven uitvoeren.
Een interne audit is een onderzoek binnen een organisatie naar het goed en betrouwbaar functioneren van bedrijfsprocessen en werkwijzen. Iedere maand staat één thema centraal waarover een interne audit wordt uitgevoerd. Op deze manier kunnen verbeteracties laagdrempelig en effectief worden ingezet.
Bijzonder Zorgenkind hanteert het klanttevredenheidsonderzoek zoals dit vanuit de BINKZ verwacht wordt. Daarnaast wordt de klanttevredenheid meerdere keren per jaar gemonitord bij gezinnen door het voeren van evaluatiegesprekken. Tijdens deze evaluatiegesprekken worden eventuele verbeterpunten besproken op cliëntniveau.
Incidenten en calamiteiten worden gemeld en behandelt volgens de MIC (Melding Incident Cliënten) en MIM (Melding Incident Medewerkers) procedure.
Bij Bijzonder Zorgenkind zien we maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) als een vanzelfsprekend onderdeel van onze organisatie. Voor ons betekent MVO dat we waarde willen toevoegen op verschillende niveaus: voor de kinderen en hun gezinnen, voor onze medewerkers, voor de maatschappij als geheel, voor het milieu en voor de economie. Wij zetten ons in op diverse thema’s, waarbij duurzaamheid een centrale rol speelt.
Wij werken aan de hand van zeven belangrijke doelen om onze maatschappelijke verantwoordelijkheid waar te maken:
Om deze maatschappelijke doelen te bereiken, bouwen we op een stevig fundament van duurzame, gezonde bedrijfsvoering. Dit betekent dat we streven naar een stabiele financiële huishouding, zodat we ook op de lange termijn van betekenis kunnen blijven voor de kinderen, gezinnen en de samenleving.
Transparantie is belangrijk voor ons. Daarom delen we graag ons kwaliteitsbeeld, opgesteld volgens het Generiek Kompas ‘Samen werken aan kwaliteit van bestaan’ van Zorginstituut Nederland. Hierin lees je waar we het afgelopen jaar aan hebben gewerkt en hoe wij de kwaliteit van onze zorg borgen. Klik hier om het kwaliteitsbeeld te bekijken